Trendy graficzne 2022

Zawartość artykułu

Gdybyśmy mieli opisać trendy graficzne 2022 roku jednym słowem, z pewnością byłoby to słowo ,,EKSPERYMENT”. 2022 to jeden wielki miszmasz i mnóstwo paradoksów!

Sprawdźmy więc, co królowało w grafice przez ten czas.

Lata 90-te

Inspiracja przeszłością, odbierana pozytywnie zarówno przez pokolenie Z jak i milenialsów. Prawdopodobnie starsi i młodsi polubili ten styl, bo kojarzył on im się z czasami przed pandemią i przywoływał pozytywne wspomnienia. Wyróżniają go piksele, psychodeliczne wzory, geometryczne kształty, grafiki stylizowane na wlepki, ziarniste tekstury oraz ekstrawaganckie kolory.

Maksymalizm

Czyli im więcej, tym lepiej. Nie ma tutaj żadnych ograniczeń. Zabawa formą, eksperymenty, przesadzone kolory i wzory, a wszystko to, by MAKSYMALNIE wypełnić powierzchnię. Trend, który można porównać do artystów z całego świata malujących na jednym płótnie.

Miękkie gradienty, światło, efekt ziarna

Z zasady każdy gradient jest ,,miękki”, ale mówimy tu o gradiencie w towarzystwie efektu ziarna, czy też tekstury. Użyty w ten sposób jako tło nie odwróci uwagi od głównych elementów.

Połączenie 2D i 3D

Zderzenie płaskiego efektu 2D z wypukłym 3D cieszy się dużym zainteresowaniem. Często wykorzystujemy efekt 3D, aby stworzyć wrażenie, że element “wychodzi” z ekranu lub reklamy zewnętrznej.

Kolorowy minimalizm

Zabawa kontrastującymi ze sobą kolorami sprawdzi się szczególnie w świecie internetu. Warto pomyśleć o wyróżniających nas na tle konkurencji barwach. Jaskrawe kolory (chcąc niechcąc) przyciągają nasz wzrok.

Y2K

Był już powrót do lat 90-tych, czas na lata ‘00! Reklamy z dwutysięcznego roku, choć zbliżone do tych z lat dziewięćdziesiątych są znacznie jaśniejsze i może nieco bardziej nostalgiczne. Przoduje tu neon, holograficzna tekstura i uproszczony interfejs. Czyli połączenie technologii z zachowaniem dopracowanego minimalizmu.

Typografia eksperymentalna

Bawienie się tekstem to zdecydowanie najprostsze określenie tego trendu. Istniejące fonty, do jakich wszyscy się przyzwyczailiśmy nie przyciągają już naszej uwagi. A przecież w reklamie chodzi o to, aby zatrzymać wzrok odbiorcy choć na chwilę. Dlatego projektanci zdecydowali się na wkomponowywanie słów/zdań w różne kształty i formy. Co więcej zaczęli łączyć zabawę typografią z efektem 3D.

Antydesign i brutalizm

W ostatnich latach twórcy skupili się głównie na użyteczności. Spowodowało to powielanie i monotonię w krajobrazie cyfrowym. Obecnie ludzie chcą zobaczyć charakter danej marki zaprezentowany w ciekawej formie. Stąd w grafikach coraz częściej możemy spotkać antydesignem, czyli ruchem, w którym nie trzymamy się sztywnych szablonów, a dajemy się ponieść wyobraźni. Tworzymy obraz z określonym klimatem, jaki chcemy, żeby odbiorca odczuł. Natomiast brutalizm to surowość, prostota i harmonia. W przypadku tworzenia stron internetowych zauważymy proste linie, solidne geometryczne kształty i grube czcionki.

Animacje i krótkie filmiki (Thumb-stopping content)

Statyczny obraz jest passe. Przy natłoku i szumie medialnym, ale również kolosalnej ilości reklam, trzeba szukać sposobu na zwrócenie uwagi widza. Nie da się zaprzeczyć, że ruchoma grafika jest zdecydowanie atrakcyjniejsza od płaskiego dzieła. Kluczowa jest pierwsza sekunda! To decydująca chwila pozwalająca na zatrzymanie uwagi odbiorcy podczas scrollowania treści.

Memy, rebusy, gify

Kolejnym sposobem na zbudowaniu relacji z odbiorcą są grafiki typu mem. Najlepiej, gdy są one powiązane tematycznie z naszą marką lub przerobione w sposób, który będzie się z nią kojarzył. Ostatnimi czasy memy są pozytywnie odbierane nawet wśród starszych, a dobrze skonstruowane, będą wielokrotnie udostępniane. Dzięki temu możemy zyskać większą świadomość naszej firmy wśród sporej grupy odbiorców. Natomiast rebusy czy zagadki powodują zaangażowanie w reakcjach, bądź komentarzach.

Podsumowując:

– Możemy zauważyć, iż wiele trendów się ze sobą łączy. Na przykład typografia eksperymentalna z efektem 3D albo gradienty z nałożoną teksturą.

– Efekty artystyczne można ze sobą mieszać, ale w sposób przemyślany. Wykorzystujmy niektóre z nich, żeby stworzyć uniwersalną grafikę, ale róbmy to mądrze.

– Reklama prowadzona w sposób niebanalny, zabawny, a zarazem lekki sprawi, że odbiorca zostanie z nami na dłużej.

Odwiedź nas na
naszych Socialach!
Znajdziesz tam więcej interesujących
tematów z branży Social Media!