Nowość w wyszukiwarce Google!

Zawartość artykułu

Rozpoczęcie roku 2023 przyniosło wielkie poruszenie w świecie marketingu za sprawą imponującej potęgi sztucznej inteligencji OpenAI.
Nie trzeba było długo czekać na reakcje wielkich koncernów.
Google jako pierwsze odpowiedziało na to wyzwanie, prezentując ChatBota Google, znanego jako Bard.
Microsoft szybko dołączył do wyścigu, wzbogacając swoją wyszukiwarkę Bing o technologię sztucznej inteligencji.
Jednak to nie koniec zmagań. Aby nie pozostać w tyle Google również postanowiło nadać wyszukiwarce dodatkową wartość przedstawiając Google Search Generative Experience.

SGE to nowa funkcja, która ma za zadanie wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji do generowania kontekstowych odpowiedzi na skomplikowane pytania użytkowników, które dotychczas mogły sprawić trudność tradycyjnym algorytmom wyszukiwania.
Takie rozwiązanie ma na celu umożliwić użytkownikom szybsze i bardziej precyzyjne znalezienie potrzebnych informacji.
Dzięki SGE będziemy w stanie zadawać nowe rodzaje pytań, które są bardziej złożone i bardziej opisowe.
Warto wspomnieć, że nowa funkcja nie zastąpi obecnej wyszukiwarki, lecz stanowić będzie jej uzupełnienie.

Wygląd wyników wyszukiwania pozostanie podobny, co więc ulegnie zmianie?

Przede wszystkim SGE zostanie wdrożone w formie rozbudowanego modułu, który zostanie umieszczony między wynikami Google Ads, a wynikami wyszukiwania.
Generowane przez AI odpowiedzi pojawiają się po około 8 do 12 sekund od zapytania i nie będą już stanowiły dosłownego cytatu, lecz zostaną wygenerowane przez AI w oparciu o interpretację treści.
Oprócz nich będziemy mieli dostęp do linków do stron źródłowych, tak aby móc zweryfikować podane informacje.
Co prawda treści będą prezentowane na podstawie danych ze stron internetowych uznawanych przez Google za rzetelne i wiarygodne, nie wyklucza to jednak błędów, o których opowiemy w dalszej części artykułu.
Zostanie także aktywowany tryb „konwersacji”, który umożliwi interakcję z chatbotem i kontynuowanie zadawania zapytań, zachowując oczywiście kontekst pierwotnego zapytania.
Dodatkowe wskazówki będą udostępniane na dole modułu SGE, co pozwoli użytkownikom na dogłębniejsze zbadanie danego tematu i pozyskanie dodatkowych informacji.
AI Google będzie także zapamiętywało poprzednie wyszukiwania, aby w ten sposób, w świetle poprzednich konwersacji, odpowiadać użytkownikowi.

Na jakie pytania SGE nie udzieli odpowiedzi?

SGE, mimo swojej zaawansowanej technologii, ma pewne ograniczenia w zakresie udzielania odpowiedzi.
Nade wszystko unika podawania informacji dotyczących finansów, prawa oraz tematów medycznych. Jest to związanie z polityką YMYL – Your money, Your life.
Algorytm Google przykłada szczególną uwagę do tego typu stron, aby uchronić swoich użytkowników przed negatywnymi skutkami fałszywych informacji.
Ponadto, nie udzieli odpowiedzi, jeśli uzna temat za bardziej drażliwy lub niewygodny, np. związany z konkretnymi grupami etnicznymi.
Nie zajmie także stanowiska, w sprawie czegokolwiek, co ma wagę egzystencjonalną.

Co ciekawe, Google włącza SGE do innych typów wyników wyszukiwania, takich jak:

  • wyszukiwanie lokalne (restauracje czy usługi)
  • porównywanie produktów (okno będzie zawierać recenzje, oceny, ceny czy zdjęcia)


Czy wprowadzone zmiany będą miały wpływ na Twoją firmę?

Nowy moduł zajmuje większość ekranu zmuszając użytkowników do przewijania.
Wskaźniki klikalności drastycznie spadną nawet dla stron znajdujących się wysoko w wynikach wyszukiwania, nie mówiąc już o dalszych pozycjach.

Nowa forma prezentacji wyników w dużym stopniu zmniejszy ruch organiczny.
Z drugiej strony linki źródłowe mogą pomóc w napędzaniu tego ruchu. Do tego potrzebna jest jednak dobrze skonstruowana strona zawierająca bardzo szczegółowe opisy produktowe.

Jak to działa?

Szukając np. “głośnika Bluetooth na imprezę nad jeziorem”, SGE pokaże kluczowe cechy produktu takie jak wodoodporność i żywotność baterii.
Następnie, wymieni modele do wyboru, porówna je i skieruje do odpowiedniego sklepu.
Warto zaznaczyć, że jeżeli klient będzie w stanie nauczyć się doprecyzować swoje zapytanie przed kliknięciem, prawdopodobnie będzie miał wyższe zamiary zakupu, gdy dotrze do strony.

Nieprawidłowości w odpowiedziach SGE

Eric Enge, prezes Pilot Holding, postanowił przeprowadzić testy kilku wyszukiwań i zauważył pewne nieścisłości.
Na przykład, w odpowiedzi na pytanie dotyczące Donalda Trumpa, które brzmiało:
„Donaldowi Trumpowi, byłemu prezydentowi USA, grozi skazanie z wielu powodów. Jaki to będzie miało wpływ na przyszłe wybory prezydenckie?”
pojawiła się fałszywa informacja, że Trump jest 45. prezydentem USA.
To sugeruje, że indeks używany przez SGE może być przestarzały lub nie uwzględniać aktualnych informacji pochodzących z odpowiednich źródeł.
Mimo, że w odpowiedzi podano źródło jakim jest Wikipedia, która zawiera poprawne dane na temat przegranej Trumpa w wyborach w 2020, to jednak podana została nieprawidłowa informacja.
To wskazuje na konieczność aktualizacji indeksu SGE, aby zapewnić bardziej precyzyjne i aktualne wyniki wyszukiwania.

Podsumowanie

Konkurencja staje się coraz bardziej zacięta, co skłania firmy do innowacji i poszukiwania nowych sposobów na usprawnienie działania swoich produktów.
Search Generative Experience działa obecnie w wersji beta, informując użytkownika wyszukiwarki, że odpowiedzi AI są eksperymentalne.
To oznacza, że nie mamy do czynienia z pełnym produktem, a okresem intensywnych testów, a w kwestii działania funkcji dalej jest wiele niewiadomych.

Trudno nam stwierdzić, chociażby:

  • Jak zmieni się CTR?
  • Jak duży ruch zagarną wyniki generowane przez AI?
  • Jak to wpłynie na SEO, reklamę i ogólną interakcję użytkowników?

Wiemy jedynie, że całość może prowadzić do fluktuacji w zarówno płatnych, jak i organicznych wynikach, wpływając na rankingi, ruch czy koszty reklam.
W związku z tym firmy będa musiały porządnie zainwestować w content marketing i treści wysokiej jakości, aby docierać do odbiorców.

Na tę chwilę dostęp do tej usługi można uzyskać tylko za pomocą platformy Google Labs. Wersja nie jest jeszcze dostępna w Polsce. Lista krajów oraz języków dostępna tutaj: https://support.google.com/websearch/answer/14184960#zippy=%2Csge-search-generative-experience

Jeśli chcesz zainwestować w content marketing, napisz do nas, a my pomożemy Ci przyciągnąć uwagę odbiorców.

źródło: https://searchengineland.com/google-search-generative-experience-test-drive-427683

Odwiedź nas na
naszych Socialach!
Znajdziesz tam więcej interesujących
tematów z branży Social Media!