Nie da się ukryć, że wraz z postępem technologicznym, pojawia się coraz to więcej zmian w życiu każdego z nas. Media społecznościowe mocno wpłynęły na to, jak spędzamy czas wolny.
W ciągu ostatniej dekady, nasze przyzwyczajenia odnośnie form wypoczynku po pracy, szkole czy uczelni zmieniły się nie do poznania. Można to zaobserwować nie tylko w krajach rozwiniętych – coraz więcej ludzi z całego globu przegląda TikToka, Instagrama, Facebooka i YouTube’a – niezależnie od stanu posiadania i wieku.
Niektórzy uznają nawyk częstego, wręcz odruchowego przeglądania social mediów za szkodliwy, jeszcze inni za swego rodzaju wartościowy. Można powiedzieć, że prawda leży gdzieś pośrodku – szybki i wygodny dostęp do informacji to niewątpliwa zaleta. Dziś smartfon może być prawdziwą przenośną encyklopedią. Z drugiej strony media społecznościowe potrafią uzależnić. Jak wskazuje wiele badań, jest to wynik częstego otrzymywania zastrzyku dopaminy, jakim są m. in. nowe polubienia, nowi obserwujący, czy powiadomienia same w sobie.
Najbardziej obiecująca forma reklamy
Warto zaznaczyć, że niezależnie od tego, jak wartościujemy zjawisko występowania social mediów w życiu codziennym, jedno jest pewne: to najskuteczniejsza forma bezpośredniej komunikacji z klientami; również tymi potencjalnymi. Możliwości są nieograniczone, nowoczesne technologie oferują nam dostęp do wielu przydatnych narzędzi, dzięki którym w kreatywny sposób zareklamujemy nasz produkt lub usługę. Odnosi się to do firm z każdej branży, od beauty, przez fotowoltaikę, aż po firmy budowlane.
Nawet za niewielką, w porównaniu do tradycyjnych reklam w gazetach i na billboardach, kwotę – można w skuteczny sposób dotrzeć do pożądanej przez nas grupy odbiorców. Co więcej: dzięki nowatorskim formom materiałów promocyjnych, unikniemy nachalnego wizerunku i zyskamy przychylność użytkowników danej platformy. Masowe udostępnienia dokonywane przez użytkowników i przekazywanie dalej naszej reklamy w formie konkursu, zagadki, wyzwania to naturalne następstwo kreatywnej kampanii reklamowej, jakie umożliwia nam prowadzić wiele czołowych portali social media.
Taki efekt kuli śnieżnej, jaki możemy zaobserwować m. in. w ww. przykładzie jest dowodem na to, że reklamy w mediach społecznościowych nie wymagają regularnego przeznaczania sporego nakładu pieniędzy. W istocie to właśnie interakcja z użytkownikami, czyli potencjalnymi Klientami i ich znajomymi, jest kluczem do marketingowego sukcesu.
Spójrzmy na często występujące na Facebooku tzw. posty na reakcje. Są to wyjątkowe formy publikacji reklamowych, gdyż angażują one odbiorców, by „zagłosowali” – wybrali jedną z aż 7 opcji. Są to emotikony – kolejno: „Lubię to”, „Super”, „Trzymaj się”, „Ha ha”, „Wow”, „Przykro mi” i „Wrr”. Zostawianie reakcji pod postami przez użytkowników to swego rodzaju forma ankiety jednokrotnego wyboru.
Kluczem jest kreatywność
Jak wskazują liczne badania z dziedziny psychologii społecznej, ludzie lubią wyrażać swoje zdanie; swoje poglądy i przekonania. Dlatego nie tylko grupa pożądanych odbiorców będzie zwiększać aktywność pod publikacjami i zasięgi reklam – również „przypadkowe” osoby, które po ludzku czerpią przyjemność z wyrażania siebie. Nie trzeba chyba dodawać, że każda osoba, która zostawiła reakcję pod postem, może być przez nas zaproszona do obserwowania firmowej strony.
Konkursy w mediach społecznościowych nie tylko służą jako forma interakcji z potencjalnym Klientem – również pozwalają na wypromowanie firmy wśród znajomych danego odbiorcy reklamy. Nie możemy zapomnieć o atrakcyjności szansy na wygranie upominku lub rabatu – spróbowanie swoich sił w danym wyzwaniu w social mediach nic nie kosztuje, w przeciwieństwie do np. zakładów sportowych i zdrapek.
Zmiany, które warto wykorzystać
XXI wiek zmienił postrzeganie reklamy. Firmy, które do tej pory nie inwestują w social media, omijają najszybciej rosnące w siłę źródło pozyskiwania klientów. Media społecznościowe nie tylko pozwalają trafić do młodszych odbiorców – przede wszystkim można dzięki nim zyskać na wizerunku, przedstawiając się jako działalność otwarta na najnowsze trendy, która nie zostaje w tyle. Co najważniejsze, zaczynając swoją przygodę z najskuteczniejszą formą internetowej reklamy, wyprzedzasz konkurencję – która prędzej czy później założy i wypromuje swoje profile, gdyż tak wygląda natura dzisiejszego rynku; jest to nieuniknione.
Firmowe social media to konieczność w XXI wieku.