Jeśli aktywnie uczestniczysz w społeczności Facebooka lub Instagrama, istnieje duże prawdopodobieństwo, że Meta zaproponowała Ci specjalną ofertę. Dzięki niej masz możliwość wyeliminowania reklam z tych platform w zamian za opłatę w wysokości 59,99 zł miesięcznie. To ciekawa opcja dla osób, które chcą cieszyć się korzystaniem z serwisów społecznościowych bez reklam. Jednak kij ma dwa końce. Wykupienie subskrypcji oznacza brak możliwości płatnego reklamowania swojego biznesu na tych serwisach.
Dlaczego doszło do takiej sytuacji?
Urząd antymonopolowy w Niemczech zobowiązał firmę do przekształcenia swojego modelu biznesowego. Związane to było z praktyką gromadzenia danych użytkowników w celach reklamowych.
Według Meta, opłaty wynikają z ewoluującego prawa Unii Europejskiej, obejmującego m.in. ograniczenia dotyczące zbierania danych na potrzeby reklam oraz wprowadzenie nowych przepisów, takich jak ustawa o usługach cyfrowych i rynkach cyfrowych.
W oświadczeniu opublikowanym na blogu Mety możemy przeczytać:
Aby zachować zgodność ze zmieniającymi się przepisami europejskimi, wprowadzamy nową opcję subskrypcji w krajach UE, EOG (Europejski Obszar Gospodarczy) i Szwajcarii. W listopadzie [2023] zaoferujemy osobom korzystającym z Facebooka lub Instagrama i mieszkającym w tych regionach możliwość dalszego bezpłatnego korzystania z tych spersonalizowanych usług z reklamami lub wykupienia subskrypcji, aby nie widzieć reklam.
Podobnie jak inne firmy, będziemy nadal opowiadać się za Internetem wspieranym przez reklamy, nawet w przypadku naszej nowej oferty subskrypcji w UE, EOG i Szwajcarii. Szanujemy jednak ducha i cel tych zmieniających się przepisów europejskich i zobowiązujemy się do ich przestrzegania
Meta zamierza dostosować się do regulacji Unii Europejskiej, które ograniczają możliwość personalizacji reklam na platformach takich jak Facebook czy Instagram bez wyraźnej zgody użytkowników. Ważne jest zaznaczenie, że tego rodzaju reklamy stanowią jedno z kluczowych źródeł dochodów dla amerykańskiego koncernu. W sytuacji, gdy użytkownicy staną przed wyborem między korzystaniem z bezpłatnej wersji Facebooka z reklamami a płatną wersją bez reklam, wielu z nich prawdopodobnie wybierze opcję darmową, aby uniknąć dodatkowych kosztów. W ten sposób Meta będzie mogła argumentować przed Unią Europejską, że użytkownicy świadomie akceptują obecność reklam oraz ich personalizację.
Możliwość nabycia subskrypcji bez reklam jest więc sposobem na dostosowanie się do wymagań europejskich organów regulacyjnych. Firma uważa, że Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w swoim orzeczeniu jednoznacznie uznał, że model abonamentowy, taki jak obecnie wprowadzany, stanowi istotną formę zgody na korzystanie z usługi finansowanej z reklam.
To jednak nie koniec!
To jednak nie wszystko, ponieważ do 1 marca opłata ta będzie obowiązywać dla każdego konta, na którym nie życzymy sobie oglądania reklam. W tym momencie dokonujemy jednorazowej płatności, co umożliwia korzystanie z tego przywileju na wszystkich naszych kontach. Natomiast od 1 marca 2024 roku za każde nowe konto dodane do Centrum Kont zostanie nałożona dodatkowa opłata w wysokości 8 euro (37 zł).
A co z niepełnoletnimi?
Subskrypcja będzie oferowana jedynie dla pełnoletnich użytkowników. Meta informuje w oświadczeniu, że ciągle rozważa, w jaki sposób umożliwić nastolatkom korzystanie z reklam w sposób użyteczny i odpowiedzialny, biorąc pod uwagę dynamiczne zmiany w otoczeniu regulacyjnym.
Meta Verified
Warto przypomnieć, że już w lipcu 2023 roku Meta wprowadziła płatną wersję Facebooka i Instagrama w Polsce. Mowa tutaj o usłudze Meta Verified – za miesięczną opłatę w wysokości 80 zł użytkownicy otrzymują oficjalny znaczek weryfikacji konta oraz kilka dodatkowych funkcji. Istnieje możliwość, że po uruchomieniu subskrypcji bez reklam firma zdecyduje się zintegrować te dwie usługi.
Podsumowanie
Jeśli nie przeszkadza Ci obecność reklam, nie będziesz zobowiązany do żadnych opłat, a korzystanie z portali nie ulegnie zmianie. Jeśli jednak zdecydujesz się na płatny abonament, pamiętaj, że rezygnujesz z opcji płatnego reklamowania swojego biznesu na tych platformach.